.: به نام یگانه هستی :.

چه ورزش هایی را برای پیشگیری و درمان واریس پیشنهاد می کنید ؟ (شماره 238)

فرشید شخصی

کارشناس ارشد تربیت بدنی

مدرس ماساژ سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشکده طب سنتی

واریس نوعی اختلال در عملکرد دریچه های موجود در سیاهرگ ها میباشد. در حالت طبیعی این دریچه‌ها از بازگشت خون به سمت پایین جلوگیری میکنند. این عارضه معمولاً در پایین ساق پا، پشت زانو و قوزک رخ می دهد.ایستادن، نشستن و رانندگی طولانی، وزن زیاد، ضعف عضلات اندام تحتانی، لباس های تنگ و در مواردی نارسایی گوارشی و یبوست از عوامل ابتلا به واریس میباشند. ورزش میتواند با مکانیزم های متفاوت در پیشگیری و درمان واریس موثر باشد.وزرش با تقویت قلب و افزایش کارایی عروق به بازگشت خون از اندام تحتانی به سمت قلب کمک میکند. عضلات قوی و با قوام مناسب در ناحیه ساق پا میتواند به عنوان پمپی عضلانی عمل کرده و به بازگشت خون بر خلاف کشش جاذبه به سمت قلب یاری کنند و از ابتلا به واریس پیشگیری کنند. در افراد مبتلا به واریس نیز تقویت عضلات از انباشته شدن خون در ناحیه ساق پا جلوگیری کرده و به کاهش و درمان واریس کمک خواهد کرد.

*پیاده‌روی باعث انقباض منظم عضلات شده و خون را به سمت قلب پمپاژ میکند. به صورت منظم ۳ الی ۵ روز در هفته و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در هر جلسه.

*در شرایط بد جوی و آلودگی هوا یا نبود محیط مناسب برای پیاده‌روی دوچرخه ثابت والپتیکال میتوانند جایگزین مناسبی باشند. توصیه می‌شود از تمرین با تردمیل به دلیل ایجاد آسیب برای مفاصل و عضلات اجتناب شود.

*دوی نرم و جاگینگ یک ورزش مؤثر در بهبودی مبتلایان به واریس است. دویدن سرعت گردش خون را بیشترمی کند و با اعمال فشار باعث حرکت ماهیچه ها و قویتر شدن آن ها می شود. اگر به واریس مبتلا هستید بهتر است روی سطح نرم مثل چمن بدوید تا به مفاصل تان ضربه وارد نشود.

*ماساژ در بین حکمای بزرگ طب سنتی به عنوان نوعی ریاضت و ورزش غیر فعال یاد شده و در پیشگیری و درمان واریس های خفیف بسیار موثر است و از تجمع خون در اندام تحتانی جلوگیری کرده و به حفظ قوام عضلات و سیاهرگ ها کمک میکند.تاکید میکنم از ماساژ فقط در واریس های خفیف استفاده شود و در واریس های شدید ممنوعیت ماساژ وجود دارد.


دیدگاه‌ها

XML دیدگاه ها: RSS | Atom